5 כלים גרפולוגיים לאבחנה בעובדים לא רצויים למקום העבודה

רבים מנסים לפצח את נוסחת הקסם: מה הופך חברה או בית עסק למוצלחים ורווחיים? התיאוריות בנושא זה רבות אך על דבר אחד אין עוררין – עסק טוב תלוי בעובדים איכותיים – ובקיצור בהון האנושי שלו. שיקול דעת לא נכון, חיפזון בבחירת האנשים או סתם קבלת רושם ראשוני מטעה עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לעסק. הגרפולוגיה מספקת מספר כלים פשוטים יחסית שיאפשרו לנו לסנן עובדים שלא היינו רוצים לצרף לשורותינו, ולחלופין כמה דרכים למציאת העובד המוכשר שלו אנחנו מצפים.
הכלים שנותנת בידינו הגרפולוגיה עשויים לחסוך לחברות ועסקים שבועות וחודשים  מבוזבזים של נסיון להטמעת עובדים לא יעילים. בכל הנוגע לגרפולוגיה מומלץ להסתמך רק על גרפולוגים מוסמכים, אך בכל מקרה קיימות כמה תכונות יסודיות, וכמה כללי אצבע חיוניים העשויים לסייע לאדם להבחין "באורות אזהרה אדומים" בעובדים בעלי תכונות לא רצויות המתגלגלים לפתחו, ומדובר לא רק בעובדים כי אם גם בספקים ובלקוחות.

זהירות - אלימות! – נטייה אלימות מתבטאת על פי רוב בצירוף של כמה תכונות כתב עיקריות. כשהן מופיעות בכתב ידו של מועמד, אני ממליצה להפנות את בעל כתב היד לגרפולוג מוסמך:  שימו לב למשל ל..
א. כתב היד הוא עבה ומושחר כתוצאה משימוש בלחץ רב על הדף או בהטיית כלי הכתיבה.
ב.  כאשר אותיות כתב ידו של הכותב מתארכות ופולשות משורה אחת לשורה השנייה. הדבר עלול לרמוז על יצרים בלתי ניתנים לשליטה, העדר ריסון, ודחפים רבים לא מסופקים.
ג. כתב עם אותיות מתארכות ומשתלחות לאחרות, כאילו "משפדות" אותן, עלול להעיד אדם אלים, תוקפני ובעל נטייה לפגוע באנשים שמסביבו.

חוסר בכושר ארגון – אדם בעל כתב יד מאד משתנה הוא על פי רוב אדם הסובל מחוסר ארגון ומחוסר התמדה. הכוונה בכתב יד משתנה  - הוא ששורות הכתב אינן ישרות ואינן שוות בגודלן, כל אות יכולה להופיע במספר צורות, ובאופן בלתי עקבי, וכן אין שמירה על השוליים והאירגון הכללי. במקרים של כתב יד כה משתנה סביר להניח שהעובד עלול לא להתמיד במקום העבודה, לסבול מחוסר עקביות, שיתקשה לעמוד בהתחייבויותיו ושיהיה קשה לצפות את תגובותיו. אדם כזה יכול לפעמים כן להתאים למשימות יצירתיות שאינן כרוכות בשגרת עבודה מוסדרת וקשוחה, או בשהייה קבועה במקום עבודה מסודר.

העדר כושר שיווק - על מנת להפוך לאיש מכירות טוב יש צורך במספר כישורים ותכונות כגון סדר וארגון עצמיים, יכולת תקשורתית טובה, כושר שכנוע, נחישות בהשגת המטרה, גילוי גמישות מול תנאים משתנים, אנרגיה ומוטיבציה רבה, וכן חוסר ברגישות יתר ופגיעות שעלולות לעמוד לרועץ במקרים של דחייה. עובדים שיש להם אחת מתכונות הכתב הבאות עלולים להפוך לאנשי מכירות לא יעילים:
א. כתב נוקשה המאופיין ב מראה "אוטומטי", "מכני" – המעיד על נוקשות חשיבתית.
ב. כתב יד שאיננו קריא – המעיד על קשיים בתקשורת עם הסביבה.
ג. כותב שלא מסיים לכתוב עד סוף השורה – עלול להעיד על קושי בסגירת עסקאות ובהשלמת משימות, ובעל כושר שכנוע לוקה בחסר.
ד. כתב יד רפה וחלש – מעיד על חוסר אנרגיה ופגיעות רבה וקושי לעמוד מול דחייה.  כתב יד בעל לחץ טוב על הדף יעיד על פי רוב על אדם בעל מוטיבציה ואנרגיה הדרושים לאנשי מכירות בתחומם.

שתלטנות - עובד שכתב ידו גדול, פרוע, לא ברור ועם 'ניפוחים' של אותיות (הווה אומר שאותיות מסוימות בכתב ידו מופיעות בגודל רב) – קיים סיכוי שהוא לא יסתפק במשרה לשמה התקבל לעבודה, והוא עלול לפזול למשרותיהם של עובדים אחרים – כולל לעבר כסאות המנהלים ששכרו אותו לעבודה. אדם שכזה מתאים יותר להיות יזם או בעל עסק בעצמו, מאשר עובד הכפוף לאחרים, והוא עלול להוות כאב ראש לא קטן למעסיקיו ולעובדים שלצידו.

חשיבה בנאלית – בגרפולוגיה נקרא הכתב הזה 'כתב תקן'. זהו כתב אשר נלמד עפ"י כל חוקי הכתיבה הנכונה על פי רוב בבית הספר היסודי. אדם שעדיין כותב בבגרותו בכתב היד אותו למד בשחר ימיו מדגים למעשה חוסר מקוריות משלו, ופחד ללכת במסלולים שלא כבשו אחרים לפניו. אדם שכזה עלול להוות עובד מאד לא יצירתי בעל חשיבה בנאלית וצפויה, ועלול להיות מתוסכל במשרות הדורשות יצירתיות וגיוון מחשבתי. יש לזכור כי כתב תקן עלול להופיע בקרב עולים חדשים – שאבחנות כוללניות אלה אינן תופסות כמובן לגביהם – אלא אם כן כתב התקן מופיע בשפת האם שלהם.

יש לזכור כי כלים אלה הם כלים כלליים ביותר אלה כלים שאינם יכולים להחליף בשום אופן חוות דעת מקצועית של גרפולוג מוסמך. בכל מקרה של חשש לפירוש לא מדויק של הסימנים עדיף לפנות לאנשי מקצוע ולקבל מהם חוות דעת שלמה ומסודרת.


 

 

 

 

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798