חמשת החושים ככלי לפיתוח רעיונות יצירתיים

הנה האופן בו תוכלו להשתמש ביכולתכם הטבעיות ליצירת רעיונות. ראשית – חשבו על מוצר, מקום או אירוע. רשמו את כל החושים שמופעלים ומעורבים בחוויית המוצר, המקום או האירוע – ובאילו אופנים מופעלים החושים השונים. תוכלו להיעזר במפות מושגים (Mind Maps) לשם מיפוי זה.

כעת – בצעו אחת מהפעולות הבאות (או כמה מהן):

  1. העצימו את החוויה החושית: בחרו אחת מחוויות החושים המעורבות בחוויית המוצר, המקום או האירוע, והעצימו אותה. חזקו את עוצמת המראה, גרמו לכך שהצלילים יהיו דומיננטיים יותר, המגע ברור וחד יותר, הטעם או הריח אינטנסיביים יותר.

    דוגמאות: במוצרי מזון – סדרת מוצרים עם טעם וריח חזקים במיוחד, שיאפשרו לכנות את המוצרים בשמות המדגישים את חוויית האכילה וההנאה מהמוצר (מוצרי"Extreme").
    בהדרכה – כתבו את המסר החשוב של ההדרכה באותיות ענק צבעוניות על הקירות או הרצפה.

  2. החליפו בין חושים: החליפו את החוויה של חוש אחד בחוש אחר. במקום בצלילים – השתמשו במילה כתובות (ראיה), או להיפך. במקום ראיה – תנו לאנשים לחוות דרך מגע, ובאופן דומה בחושים האחרים.

    דוגמאות: כתב ברייל מחליף את הראיה בחוש המישוש. מגוון משחקי ילדים משתמשים בעקרון זה כדי ל"אמן" את הילדים בחושים השונים (למשל – לנחש ע"י מישוש איזה חפץ מסתתר בקופסא).
    בהדרכה בנושא תקשורת – תוכלו למשל להנחות את המשתתפים לתקשר בכתיבה או סימנים במקום ע"י השמעת קולות, ולעבד את החוויה והתובנות לגבי תקשורת בהמשך.

  3. שלבו מספר חושים: השתמשו בכך על מנת לגרום לחוויה להיות טוטאלית והוליסטית יותר. גרמו לכך שבעת חוויה של המוצר, המקום או האירוע, מספר חושים מופעלים בו זמנית.

    דוגמאות: חדר משחקים או מוזיאון בו כאשר נוגעים (=מגע) בקיר מושמע (=שמיעה) צליל נעים ומופעלים אורות צבעוניים (=ראיה), ואולי אפילו מופצים ריחות בחדר.
    בהדרכה – חשבו על דרכים לגרום למשתתפים בהדרכה לחוות את המסר בצורה רב חושית – למשל, כאשר מישהו מעלה רעיון יצירתי במיוחד בסדנת יצירתיות – תנו לו שוקולד ריחני ומתוק...

  4. נטרלו את אחד החושים: הוציאו את אחד החושים באופן קיצוני מהחוויה. בטלו אותו כליל או צמצמו אותו ככל האפשר.

    דוגמאות: חוויית "דיאלוג בחשיכה" במוזיאון הילדים בחולון, במסגרתה חווים המבקרים מגוון חוויות יומיומיות – אך ללא חוש הראייה.
    בהדרכה – לאטום לחלק מהמשתתפים את האוזניים בהדרכה על מנת שיחדדו את יכולת ההבחנה שלהם בביטויי שפת הגוף ומשמעותה.

 


אודות עמיר עליון
עמיר עליון הוא בעל ניסיון רב בתפקידי ניהול ופיתוח הדרכה, פיתוח מנהלים הן בחברות ייעוץ והן בחברות מסחריות ותעשייתיות. כיום הוא מנהל הדרכה בחברת מוטורולה ישראל. במשך מספר שנים נמנה על צוות שפיתח שיטה לפיתוח מיומנויות מגוונות בשילוב ייחודי של משחקי חשיבה. עמיר מתעניין במיוחד בנושא של יצירתיות וחדשנות מעשית. האתר שלו www.Best100Ideas.com, כולל ספר על 100 רעיונות יצירתיים למצגות,  עלון אלקטרוני חינם בנושא יצירתיות, מאמרים ועוד.

 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798