מה צבען של המשקפים שלך? - על קבלת החלטות של מנכ``לים בעולם רב תרבותי

 

קבלת החלטות אשר מבוססת על תפיסת מציאות נכונה היא הפרמטר אשר מנבא יותר מכל את היכולת של המנכ"ל להביא את הארגון שבראשו הוא עומד לביצועי על. החלטות טובות הן החלטות אשר מבוססות על תפיסת מציאות נכונה ועל כן בהיותן מבוצעות מביאות את הארגון לביצועים טובים והצלחה כלכלית.

אנו מגדירים תפיסה כיכולת הקוגניטיבית של הפרט לארגן ולפרש את הרושם או המידע שבראשותו באופן שיש לו משמעות. שני תהליכים קוגניטיביים מתרחשים זה אחר זה בתהליך של קבלת החלטות באופן שכמעט קשה להבחין ביניהם:

א.קליטה של אינפורמציה או פרטים מסוימים במציאות.

ב.פרשנות ומתן משמעות למידע הנקלט.


תפיסת המציאות היא המשקפיים אשר בעדן תופסים מנכ"לים את המציאות והתאם לתפיסה זו הם מקבלים החלטות אשר משפיעות על הצלחת הארגון. ישנם שני מקורות עיקריים לחוסר תפיסה נכונה של המציאות:

1oblivion - תהליך שבו אנו עושים סינון של המידע לחשוב ( או מה שלמעשה אנו חושבים שהוא חשוב ) ומה אינו חשוב (או למעשה מה אנו חושבים שאינו חשוב) בתהליך של סינון העיקר מהטפל. הבעיה היא שלעיתים

הסיווג לוקה בחסר כלומר אנו יכולים לא להתייחס לאינפורמציה מסוימת כחשובה למרות שהיא חשובה או להיפך.כלומר אי תפיסה נכונה של המציאות יכול להיות פונקציה של מידע חסר,מידע לא נכון, תפיסה סלקטיבית ומתן חשיבות רבה מדי או מעטה מדי לאינפורמציה מסוימת.


בעיה זו חריפה יותר בסביבות עסקיות אשר יש להם מאפיינים תרבותיים שונים מהסביבה התרבותית והעסקית אשר אליה המנהלים שיכים. ה משתנה התרבות ותפיסות חברתיות משפיעות על סוג האינפורמציה הנתפס ,החשיבות המיוחסת לאינפורמציה מסוימת וכמובן גם על הפרשנות שניתנת לאינפורמציה זו.


2.בעיה תפיסתית נוספת היא שאנו קוראים " No news – Bad news

מ נכ"לים בעיקר חשופים לבעיה של חוסר קבלה שלאינפורמציה אמיתית או קבלת אינפורמציה מלאה. האינפורמציה אינה עולה במעלה הארגון ואינה מגיעה למי שאמור לקבל את החלטות המכריעות ביותר לארגון דבר שמונע קבלת החלטות טובות אשר משפיעות על

הביצועים של הארגון וההצלחה שלו .


גון שרלוק פרופסור מאוניברסיטת קרולניה ראיין מנכ"לים לגבי הסוגיה מהם האתגרים העיקריים של מנכ"לים בשוק הנוכחי. אחד מהם אמר – "הם כולם אומרים לי מה שאני רוצה לשמוע ולאחר מכן בחדרי חדרים אומרים את הדברים שבהם הם באמת מאמינים. זה משגע אותי.בקשתי מהם לא לעשות זאת אבל זה לא עובד".

התופעה של"bad news no news" כונתה כבר 1991 על ידי john Byrne " מחלת ה “CEO

אותו מנגנון אשר מונע ממנכ"לים את האינפורמציה הדרושה לקבלת החלטות טובות.


ישנן שלוש סיבות עיקריות לתופעה של No news – Bad news


1.הרצון לרצות את הבוס - מנהלים לא אוהבים חדשות רעות ( ומי מאיתנו אוהב )ברוב המקרים עובדים אשר מספרים לבוס אינפורמציה לא חיובית יקבלו תגובה לא חיובית ולעיתים אף תגובה כועסת. עובדים אשר רוצים להימנע מהתגובה הכועסת של המנהל שלהם פשוט ישמרו את האינפורמציה לעצמם. ילדים מגיבים באופן לא מפתיע באופן זהה .ילדים לומדים מהר מאד שאם יספרו את האמת להורים הם יכעסו עליהם או יתנו להם עונש ועל כן הם נמנעים מלומר את האמת ולעיתים אף משקרים. הם למדו (כמו העובדים) שהאמת שלהם לא טובה מספיק.

2.לחץ קבוצתי - הרצון להיות כמו כולם ולהימנע מהבעה של דעות לא פופולריות או לא קונפורמיסטיות.

3. הרצון להתחבב - אנשים אוהבים להתחבב על אחרים. רוב האנשים לא אוהבים אנשים אשר מביאים חדשות רעות דבר שמביא הרבה עובדים להימנע מלהביע דעות לא פולריות או להביא חדשות רעות.

הסיפור על ירמיהו בתנ"ך המזכיר את התופעה הזו אף אחד לא אוהב "נביאים זועמים". תופעה זו מוחרפת כמובן אם התגובה של המנכ"ל או מנהלים אחרים לנוכח ידיעות רעות היא שלילת כלפי העובדים.


אז מה מנכ"לים יכולים לעשות כדי לא לחבוש משקפים אשר בעדן הם רואים את המציאות באופן לא נכון . או כיצד ניתן להפחית את שני המנגנונים העיקריים אשר מונעים קבלת החלטות טובה?

א.בניה של אקלים תרבותי אשר מעודד מנהלים ועובדים להעביר את כל סוגי האינפורמציה במעלה הארגון. בניית אקלים תרבותי כזה אינה פועל יוצא של העברת מסר לעובדים " אנו מצפים מכם לומר את האמת או אנחנו רוצים לשמוע באמת מה הינכם חושבים אלא מכיוון " שמעשים חזקים יותר ממילים" עובדים אשר יראו שהם לא מוענשים על כך ואף מוערכים על זה הם יגידו אותה. יתר על כן אם העובדים או המנהלים בארגון אינם אומרים את אשר הם חושבים זו אינדיקציה ברורה שבארגון הזה אין אקלים אשר באמת מעודד תקשורת פתוחה והעובדים יכולים להפגע מהעובדה שהביעו את דעתם . אני בטוחה שהמנכ"ל בציטוט שהבאנו רצה בכל מאודו לשמוע את האמת אך כדי לעצב סביבה ארגונית פתוחה לא די לבקש מהעובדים לומר את דעתם אלא יש להראות לעובדים מבחינה מעשית שאכן הם יכולים להביע את דעתם ללא חשש.


ב.מנכ"לים צריכים לשוחח עם העובדים שבשטח במיוחד אלה שיש להם מגע עם לקוחות רב תרבותיים. עובדים אשר שייכים לתרבות הלקוח יכולים לספק מידע ותובנות חשובות אשר יקדמו החלטות טובות.השיחות צריכות להיות אישיות וגם במסגרת ישיבות ובמסגרתן המנכ"ל צריך לבקש באופן אקטיבי כל מידע אשר סותר את המידע הקיים ,נקודות ראיה חדשות או מידע סותר אשר נוגד את המידע הקיים. זאת מכיוון שברוב המקרים no news משמעו bad news .

 

 _______________________________________

נאוה שלו היא יועצת מאמנת כותבת והיזמת של גלובל רילוקשיין עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומ . גלובל רילוקשיין יעוץ מספקת שרותי יעוץ בתחומים אסטרטגיים וניהוליים לחברות בינלאומיות וסטארטאפים המעוניינים לקדם צמיחה כלכלית .למידע נוסף בקרו באתר www.globalrelocation.ca/consulting   

בבלוג :  http://Nshalev.gblogs.co.il  כמו כן ניתן ליצור איתה קשר ב nshalev@globalrelocation.ca


 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798