2016 שנה של מהפיכה בחיסכון הפנסיוני ובהיערכות מעסיקים

 
על המוקד היתה מצד אחד כוונת הפיקוח לעודד תחרותיות על מנת להוזיל עלויות בדמי ניהול , ומצד שני, לנתק לגמרי ניגודי עניינים אשר היו ועודם נחלתו של שוק פנסיוני המגלגל מאות מיליארדי ₪ מחסכונות הציבור הרחב. 
 
אלא שמנגד הופעל לובי חזק מאוד של מנהלי הסדרים הפנסיוניים (סוכני ביטוח גדולים)  אשר רתמו למאבקם את יו"ר התאחדות התעשיינים ומטרת הפיקוח אומנם הושגה אבל באופן חלקי בלבד .
 
תוצאות החקיקה
  1. בחירת סוכן ביטוח פנסיוני 
    עובד  יוכל לבחור סוכן ביטוח ו/או משווק פנסיוני לפי שיקול דעתו ובכל תוכנית ביטוח מוכרת, בין אם באמצעות סוכן , יועץ , או באופן ישיר  ואף גורם לא  יוכל למנוע זאת ממנו או להתנות יישום בחירתו במעשה ו/או בהטבה מסוימת לה זכאי ממעסיק. 
  2.  הפרדת תפעול משיווק  
    הוגדר כי במקרים בהם המתפעל הפנסיוני של המעסיק  הוא גם  סוכן הביטוח של עובדיו אזי המעסיק  יידרש לשלם בגין תפעול פנסיוני את הגבוה מבין : 
    (א) 10.5 ₪ לחודש בגין עובד  בתוספת מע"מ . 
    (ב) 0.6% מההפקדות הפנסיונית אותן משלם באמצעות המתפעל .  
    יוצא איפה שברמות שכר ממוצע בהייטק 25,000 ₪ כאשר המעסיק מתפעל ביטוח פנסיוני וקרנות השתלמות באמצעות מנהל הסדר שהוא גם סוכן ביטוח העלויות שיידרש לשלם הינן 35-45 ₪  לחודש לעובד , בעוד שקיימות אלטרנטיבות בהן יכול מעסיק  לרכוש שירותי תפעול בקרה  וסליקה  לרבות הכנת טופס 161 וכו'... בעלות כוללת של 12-15 ₪ לחודש לעובד. 
  3. ניוד ביטוחי מנהלים תוך שמירה על מקדמים 
    אף כי ערכם הכלכלי של מקדמי ההמרה  לקצבה בפוליסות שנערכו בין יולי 2001 עד ינואר 2013 בטל בשישים ,עדיין מבוטחים רבים לא ניצלו הזדמנויות להוזיל דמי ניהול מהחשש לאבד את המקדמים ... כעת משנפרץ חסם זה וניתן לנייד תוכניות ולשמר את המקדמים אנו צפויים לתחרות גוברת על צבירות בהיקף של 80 מיליארד ₪ והפקדות שנתיות בהיקף של למעלה מ 10 מיליארד שח  
מאיזו מלכודת עלינו להיזהר
נוח להמשיך להישען על מודלים ושחקנים ישנים, אולם, ניראה כי בשלה השעה  לשינוי וארגון מחדש תוך יציאה מדפוסי חשיבה ישנים וניתוח המצב מבלי להיות שבוי בפרדיגמות.  
 
חשוב להדגיש - ניהול התפעול והשיווק דרך מנהל ההסדר שהוא גם סוכן חסרונות רבים  : 
א. תוספת עלות  למעסיק - פערי מחיר של % 60  לרעת מעסיק שבוחר לבצע סליקה פנסיונית באמצעות סוכן במקום באמצעות חברת IT במיוחד בחברות בהן רמת השכר גבוהה.
ב. איכות תפעול  ומיקוד -  אין ספק שאצל מנהלי ההסדר התפעול והסליקה מהווים אמצעי לצורך שיווק פנסיוני בניגוד לגופי  IT שאצלם התפעול והשיווק מהווים מטרה בפני עצמה. 
ג. תפיסת ערך בעיני העובדים - העובדים מצפים לשינוי ומאמינים ששינוי יפעל לטובתם, נוכחותו של מנהל הסדר גם כגורם מתפעל וגם כגורם משווק על כל ניגודי העניינים תיתפס בעיני העובדים כשינוי קוסמטי ובוודאי תדחוף אוותם לפתרונות ולמוצרים אחרים. 
ד. מלחמת שימור תיק  ושימור רווחיות -  אין ספק שמהפיכת דמי הניהול פועל לרעת הסוכן הקיים והמבטחות שניהלו עד כה את התיק , אלה יילחמו  על שימור תיק ושימור רווחיותם . יוצא איפה שבעוד שכל המהלך שמוביל האוצר אמור להניע עובדים לבצע שינוי ולחסוך דמי ניהול אלה  ימצאו עצמם בחזית נגד סוכן  וותיק ומתפעל שמצוי בפוזיציה של שאיפה לשמור תיק  ורווחיות.. 
 
המלצה  - לפני קבלת החלטה על מבנה  פנסיוני חדש ועריכת הסכמי בקרה  וסליקה  עם מנהלי הסדרים פנסיוניים מומלץ לבחון את חלופת הסליקה הפנסיונית באמצעות חברת IT שזה  ייעודן המרכזי  חילן , מל"מ , קלירטי ועוד . (פרטי התקשרות ניתן לקבל מהח"מ)    
 
מהלך שכזה  ינתק  לגמרי את  ניגודי העניינים , ישחרר את העובדים מלחצים שלבטח יופעלו עליהם מצד גורם סולק  שהוא גם סוכן ביטוח לשנות בחירה או סוכן , יעודדו תחרות חופשית ויציגו אתכם כמעסיקים כמי שחפץ בטובת עובדיו שמעודד בחירה חופשית והשאת ערך התוכנית הפנסיונית עבור עובדיו. 

 

הכותב הינו מנכ"ל "הייטק סוכנות לביטוח" המתמחה  בפתרונות ביטוח להייטקיסטים 
 
 
http://www.hrm.co.il | Powered by Tafnit Websystems 972-54-4780798