חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
25/08/2019
 
 
 
ספק אסטרטגי איך שומרים על האמון לאורך זמן?
חזור לרשימה
 
תאריך: 17/06/2012
כותב: דורון לב
כתובת דוא"ל:  doronlevg@gmail.com
 

מה קורה כיום כאשר חברות התקשורת מציעות חבילות לחו"ל בחינם רק כדי למשוך לקוחות, ובפועל מצמצמות את עצמן לדעת.

הפעם בחרתי לדון בנושא מערכת יחסים עם ספק אסטרטגי.


במה שונה ספק אסטרטגי מ"עוד ספק"?
ספק אסטרטגי הוא כזה שהמוצרים שלו נמכרים בליבת העסק של הלקוח. לחברה כמו "בוינג" המייצרת מטוסים, ספק אסטרטגי הוא למשל יצרן המנועים כמו פראט&וויטני. לחברת ECI Telecom המייצרת מערכות תמסורת נתונים, ספק אסטרטגי הוא פלקסטרוניקס, המחזיק בקוי יצור להשמת רכיבים אלקטרונים ומייצר עבורה כרטיסים מרובי שכבות למוצריה. דוגמא לספקים "רגילים" שאינם אסטרטגים יכולה להיות, ספק ציוד משרדי, חברת נקיון, או חברת ליסינג לרכב.
ניהול ספק אסטרטגי בחברות הוא משימה רבת זרועות ונוגעת בדרך כלל בכל מחלקות החברה, מההנהלה  ועד איש הרכש והמעקב בקצה שרשרת האספקה.


הנדבך החשוב ביותר בשמירה על מערכת יחסים עם ספק אסטרטגי היא רמת האמון ההדדי. כאשר קיים אמון קיימת תקשורת פתוחה וכנה, וכל צד פועל הכי טוב שאפשר תוך כדי שמירת האינטרס של הצד השני
כאשר האמון הולך לאיבוד במהלך הדרך, וכל אחד דואג לאינטרסים שלו, הצדדים למעשה פועלים ברמה של הטעיה הדדית, שיכולה להפוך אף לנקמה.
כדי לשמר את האמון, יחסים אסטרטגים מצריכים תשומת לב בכל רמות האירגון, ויש להם במקרים רבים נטיה להישחק, ממש כמו בין בני זוג מספר שנים לאחר הנישואין. הגורמים לשחיקה יכולים לבוא מסיבות שונות כגון:
שנוי בליבת העסקים של אחד הצדדים, שינויים במבנה אירגוני, תחלופת אנשי קשר גבוהה וחוסר מקצועיות, מוצר שמפסיק להיות מעודכן ואטרקטיבי, אי עמידה בציפיות או בתנאי הסכם, וכמובן בעיות במערכות יחסים בין אנשים.
כל אלה וסיבות אחרות יכולות לגרום  לירידה הדרגתית במערכת האמון בין שני הצדדים, ובמקרים רבים אף למשבר שיכול להוביל לסיומם.


כיצד מרגישים שהיחסים נשחקו?
סימני האזהרה הראשונים הם בדרך כלל ירידה ברמת התגובה, כל בקשה הופכת למיוחדת, והרכש מרגיש שהספק מתווכח איתו על כל בקשה קטנה וכל גרוש. ברמת התקשורת, אנשים מפסיקים להגיע לפגישות, נותנים תשובות לקוניות, ישנה עקיפה של אנשים ישר למנהל שלהם, ויותר מידי מנהלים שמתבקשים להתערב בבעיות קטנות.
במקרים רבים יחסי התלות בין הספקים היא כל כך גדולה, שכדאי לפני שנפרדים לבחון אפשרות לבנייה מחדש של היחסים . בנייה כזו דורשת פתיחות מחדש בשני האירגונים,

מה עושים כדי לבנות מחדש את האמון?
כדי ליצור פתיחות מסוג זה כל צד (ספק ולקוח) צריך להחליט שהוא אכן מוכן ופתוח לכך, וכן פתוח ליצירת השינויים בתוך האירגון שלו כדי לפתוח דף חדש. פתיחות כזאת אינה דבר של מה בכך. היא תדרוש במקרים רבים עיבוי של כח האדם והשתלמויות מקצועיות, שינויים במבנה אירגוני והתאמתו למבנה הצד השני,  הגדרת מטרות משותפות ביחד עם הצד השני, ושינוי בקודים של תקשורת כגון פתיחות, הורדת סקפטיות, התחשבות בתרבות אירגונית של האחר, ונכונות להתגמש.
הכנה לשינוי תפיסה  כזה רחב, יכולה להתרחש למשל בסדנה משותפת המתרחשת במקום נייטרלי, שאליה יוצאים נציגים מרכזיים מהספק והלקוח. סדנה כזו צריכה לשלב אינטראקציות משותפות, לא רק עיסקיות,  ועבודה על "שינוי כלל המשחק" בין הצדדים. כמו כן חלק מסדנה כזו צריכה לכלול תחקיר מה עבד ומה לא עבד עד היום במערכת היחסים, והגדרת מטרות משותפות לשנה הקרובה,


תוצאה של סדנה כזאת שיכולה להמשך מספר מפגשים, היא לדוגמא הקמת צוות שדואג לפורמט מפגשים קבוע ותקופתי, כדי לבדוק עמידה בכל המטרות שהוגדרו, כולל מטרות שאינן עסקיות כגון: כיצד מעלים בעיות, האם כל הפגישות מנוהלות ומתועדות לפי הכללים שנקבעו ומה רמת שביעות הרצון של הצדדים.
ערך המפגשים של תכנון משותף גבוה בהרבה מחוזה שלקח 6 חודשים לחתום עליו, אבל לא היתה בו דקה אחת לבניית אמון במובן של הערכה הדדית.

ואם אחרי כל זאת עדיין לא הצלחתם לשקם את היחסים?
החלפת ספק אסטרטגי היא משימה מורכבת ודורשת שלבים, שיכולים לקחת זמן. זה לא יכול לקרות ביום אחד. נדרש ריכוז מידע בכל רמות האירגון על הספק הקיים, וניתוח ההשלכות של ההחלפה בכל האספקטים.
כמו כן עד שאין ספק חליפי שנבדק ונמצא באופן בסיסי ונמצא מתאים, לא כדאי לסיים את היחסים. ישנם גם אלמנטים נוספים לבדיקה עם הספק הנוכחי לפני הפרידה כמו: מחויבויות חוקיות בהסכם, זכויות קניין, השלכות של סודיות ועוד.

לסיכום, כדי לשמר יחסים  ב win win דרושה תשומת לב, פתיחות ובקרה משותפת של שני הצדדים, ואם זה מתחיל להיות רע, לזכור שבדרך כלל לוקח זמן לצאת.



הכותב הוא יועץ אירגוני להתייעלות וחסכון בעלויות באירגונים
www.costsaving.co.il
 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798