חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/11/2019
 
 
 
האם אני באמת עם היד על הדופק עם כל הספקים שלי?
חזור לרשימה
 
תאריך: 01/05/2012
כותב: דורון לב
כתובת דוא"ל:  doronlevg@gmail.com
 

מנהלי רכש, וכספים פרו אקטיבים הם במקרים רבים "שומרי הסף" של האירגון. בחברות בריאות ישנה בקרת ספקים תקופתית, וכשהארגון מתפתח וגדל ישנה גם פונקציה של ניהול ספקים. במקרים רבים לתפקיד של ניהול ספקים ממונה מנהל מתחום בקרת האיכות, ובשיתוף פעולה נכון בינו לבין הרכש והכספים האירגון יכול לנטר את הספקים בצורה תקופתית ומסודרת עם בעזרת מדדים של זמני אספקה, איכות המוצרים, מספר ההחזרות של מוצרים פגומים ותיקונים, עמידה ביעדים אתגריים בתקופת גדילה (ramp up), וגם בתקופות של צמצום (דחיות ביטולי הזמנות) וכו'.


כאשר הארגון בצמיחה, אילו ספקים אני מזניח?
החוליה החסרה בניהול ספקים היא בדרך כלל המעקב וחיפוש של אלטרנטיבות לתחומים הקבועים. כאשר אירגון ממוקד בשווק ומכירת המוצרים שלו, החדשנות תבוא בדרך כלל מכוון התחרות העסקית והרצון להיות מוביל שוק. במצב זה האירגון עסוק בהרחבת סל מוצרים, וארגון הרכש והכספים עסוקים בסגירות הסכמים מול ספקי טכנולוגיות ויצרנים חדשים כדי להדביק את קצב הההתפתחות.


להשגיח בשבע עיניים גם על הרכיבים הקבועים
במצב זה של שוק משתנה ומתחדש, קשה יותר להיות היד על הדופק גם על הספקים הקבועים.  לדוגמא אירגון בענף מוצרים עתירי רכיבים אלקטרונים, שרוכש דרך מפיצי רכיבים, ברוב המקרים עסוק בתמחור רכיבים חדשים וזונח את ההסתכלות התקופתית על מחירי כלל ה BOM (Bill Of Material).  לאירגונים כאלה אני תמיד ממליץ על פתיחת כל ה BOM  פעם בשנה או שנה וחצי לתמחור של ספקים אלטרנטיבים, כדי לבדוק את מצב השוק. בעולם הרכיבים תגלו פעמים רבות שרכיבים יקרים שרכשתם במחיר מסויים ירדו במהלך השנה בצורה דרסטית, או שיש להם תחליף חדש וזול בהרבה.


קבלני יצור: האם הם שומרי הסף עבורכם? לא תמיד
בדיקת עלויות רכיבים תקופתית חשובה על אחת כמה וכמה לאירגון שמסתמך על קבלן חיצוני המבצע עבורו גם את הרכש וגם את הייצור עצמו (השמה, הרכבה, בדיקות וכו'). במקרים רבים לקבלן החיצוני יש אינטרס הפוך משלכם – כלומר הוא מעדיף להראות לאירגון מחיר עלות שאינו משתנה לרכיבים שהוא רוכש עבורכם, כשבפועל הקבלן כבר מזמן רוכש במחיר נמוך יותר. במקרה כזה הקבלן מרוויח גם על ההפרש בין מחיר הרכיב האמיתי למחיר שהוא מחייב אתכם, ובנוסף מקבל עמלה על ניהול הרכש והמלאי. וכל זאת לפני החיוב על היצור עצמו כמובן. במקרים כאלה יש גם חשיבות לטיב ההסכם שחתמתם עם הקבלן. הסכם טוב מכיל בתוכו אינסנטיב (תמריץ) לקבלן להוזיל מחירים, אם כי במקרים מסוימים הקבלן יעדיף עדיין להחביא את ההוזלה ולוותר על האינסנטיב. על כך ארחיב בפעם אחרת.


עסוקים בעלויות מוצר ושוכחים את ההוצאות הנלוות
באירגון צומח, ישנה גם נטיה לשכוח את העלויות הכלליות, בעיקר מכיוון שאירגון הרכש עסוק כל הזמן בהסכמים הקשורים למוצרי הליבה של החברה.כאשר העלויות הכלליות נזנחות, יש להן נטייה להתעצם ולעלות בצורה הדרגתית, כי אין עליהן בקרה. לדוגמא עלויות תקשורת יכולות לטפס לשמים במידה ואנשי המכירות מדברים בחו"ל מהמכשיר הסלולרי הישראלי ללא כל הגבלה. אצל אחד מלקוחותי הגיע ממוצע של חשבון סלולרי חודשי של חברה בת 26 עובדים ליותר מ 50 אלף ₪ בחודש בגלל חוסר תשומת לב לנושא שיחות וגלישה בחו"ל, וכן שימוש מרובה בערוצי הדאטה בארץ ללא התאמת חבילות מתאימות לגלישה.


באירגון אחר שבו עסקתי בבדיקת עלויות כלליות, גיליתי שציוד משרדי מוזמן באלפי שקלים לחודש על ידי מחלקות שונות ללא כל בקרה והשגחה. במצב מתמשך זה היו לאירגון 5 מקומות איחסון שונים שבהן היתה לעובדים גישה חופשית לקחת כרצונם מחברות,קלסרים, עטים, ושאר מוצרים ללא כל בקרה.  לא מפתיע היה לגלות שהצריכה עלתה בצורה משמעותית בתקופת חודשי הקיץ בדיוק לפני שילדי העובדים התחילו את שנת הלימודים.


יד על הדופק גם על מערכת היחסים
בדיקת ספקים תקופתית ויד על הדופק עם ספקים צריכה תמיד להיעשות בהגינות המסחרית הנדרשת. אירגון שמחליף כל שנה את כל הספקים שלו בגלל שמצא מחיר קצת יותר זול, יפסיד בטווח הארוך את בניית האמון ומערכת היחסים החשובה עם ספקי בית ותיקים. על כן כל בדיקה כזאת צריכה להיעשות כך במחשבה תחילה. אם שביעות הרצון מספק קיים היא גבוהה, יש לקחת בחשבון גם את השיקול הזה בבואכם לקבל החלטה סופית. מצד שני, בדיקה תקופתית של ספקים קבועים נותנת הזדמנות להחליף ספק שכבר זמן רב צובר תלונות ונקודות רעות באירגון, ולמרות זאת לא השתפר.



דורון לב
הכותב הוא יועץ אירגוני לחסכון בעלויות
http://www.costsaving.co.il

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798