חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
17/11/2019
 
 
 
עסקים קטנים – הונאות גדולות
חזור לרשימה
 
תאריך: 27/09/2010
כותב: רו``ח עופר אלקלעי, מוסמך במשפטים, CIA, CFE
כתובת דוא"ל:  ofera@almo.co.il
 

רבים נוטים לחשוב כי בעסקים גדולים מתבצעות הונאות גדולות בעוד בעסקים קטנים מתרחשות הונאות קטנות. מקרה הבנק למסחר כפי הנראה רק מחזק הערכה זו, עם זאת מחקרים שנערכו בארץ ובעולם מצביעים כי במרבית המקרים ההפך הוא הנכון. היקף המעילות ביחס להיקף פעילותם הכספית, גדול בהרבה בעסקים קטנים לעומת העסקים הגדולים. יותר מזאת ניתן ציין כי האפשרות לבצע מעילה בעסק קטן גדולה יותר מהאפשרות בעסק גדול. מנהל חשבונות ראשי בעסק קטן יכול למעול בהיקפים גדולים יחסית לפעילות הארגון ללא איתור מוקדם על ידי בעלי העסק. לדוגמה במעילה שטופלה על ידנו לאחרונה, בחברה העוסקת בתשתיות, מעלה מנהל החשבונות הראשית של החברה בסכום של 240 אלף ש"ח במשך שנתיים מתוך מחזור של כ 1.5 מיליון ש"ח בשנה. העובדה שלמרות שהמעילה היתה בהיקף של כ- 8% מפעילות העסק היא התגלתה רק במקרה מלמדת על היקף החשיפה בעסקים קטנים. 

ההסבר לתופעה זו נובע משלוש סיבות עיקריות:
 


ראשית, חוסר יכולת או רצון להקצות תקציב לביצוע בקרות נאותות על פעילות הארגון. שנית, חוסר מודעות מספיק לסיכונים שעלולים להיגרם כתוצאה מפעילות כאמור. ושלישית חשש כי פעילות המניעה תפגע בצביון המשפחתי של הארגון. התוצאה של שלוש הסיבות הינה העדר בקרות נאותות על פעילות הארגון ואשר מהוות לא אחת כר פורה לפעילות מועלים המנצלים עד תום מצב זה לביצוע מעילות. 

                                                מניעת מעילות בעסקים קטנים

מניעת מעילות בעסקים קטנים מבוססת על הגברת הבקרות ושיפור ההרתעה. להלן יוצגו שורה של פעולות שניתן ליישם גם בעסקים קטנים ללא השקעה כספית גדולה או ארגון מחדש של העסק.

מיון עובדים – תהליך המיון בעסקים קטנים מבוסס בעיקרו על התרשמות מהמועמד. מעטים העסקים אשר מבצעים בדיקות רקע על עובדים כגון: בקשת העדר רישום פלילי מהמועמד, שיחות עם מעסיקים קודמים, בדיקת קורות החיים של המועמד באופן יסודי, משלוח לבדיקות פוליגרף או בדיקות התאמה אחרות. למרות שאחת הדרכים היעילות ביותר לצמצם מעילות הינה פשוט לא להכניס גורמים בעל עבר פלילי הרי שעסקים קטנים לא עושים שימוש בכלי זה. עלות בדיקות אלו אינו גבוה וניתן לבצע חלק מהפעולות גם ללא שימוש במומחים חיצונים על תפקידי מפתח כגון מנהלי חשבונות, קופאים ומחסנאים.

הפרדת תפקידים – אחת מנקודות החולשה של עסקים קטנים היא הפרדת תפקידים לא נאותה. העובדה שבעסק מספר קטן של עובדים מכתיב במקרים רבים בהם אותו עובד מבצע שורה של פעולות החושפות את הארגון למעילות לדוגמא: עובד שמקבל שקים מלקוחות, רושם אותם בספרים ואחראי על ההתאמה עם הלקוח. למרות הבעייתיות  בעסקים קטנים הרי שניתן לפתור בעיות אלו לא באמצעות הגדלת כוח האדם בעסק אלה על ידי שינוי הפעולות המבוצעות על ידי העובדים הקיימים והפרדת הפעולות בצורה טובה יותר בין העובדים. במידה ולא ניתן לפתור את חלוקת התפקידים בין העובדים הרי שיש להעביר פעולות רגישות כגון קבלת כספיים מלקוחות או ביצוע תשלומים לבעלי העסק. פתרון אחר יכול להיות על ידי ביצוע בדיקות מדגמיות על הפעולות המבוצעות.

יציאה לחופשה – מעילות רבות מתגלות כאשר העובד המועל יוצא לחופשה. עובדים שמבצעים מעילות נוטים שללא להעדר ממקום העבודה מתוך חשש אמיתי שלא יוכלו לתת הסברים לשאלות הנשאלות בעסק או לחשש שמישהו אחר יבצע פעולות בתחום פעילותם שעלול להביא לגילוי המעילה. הקפדה על נוהל מסודר של יציאה לחופשה רצופה של לפחות שבוע עבודה הינו כלי בקרה יעיל בעסקים גדולים כמו גם בקטנים.

ביקורות פתע – אחד מכלי הבקרה הטובים ביותר הינו ביקורת פתע. הביקורת צריכות להתבצע בתחומים רגישים כגון מלאיים, קופה, אמצעי תשלום וכד'. ספירות פתע של מלאי, ספירת מזומנים, לקוח סמוי, בדיקת רציפות שקים, מסירת שקים ללא שם העסק ועוד הן בקרות ייעלות מאוד לצמצום חשיפות והגברת הבקרה על פעילות העובדים בעסק. עובד היודע שבכל עת יכולה להתבצע ביקורת פתע יחשוב פעמים לפניח ניצול של פרצות שלא נבדקות כלל.

מבקר פנימי – מנהלים רבים בעסקים קטנים נוטים לחשוב כי עלות מבקר פנימי הינה יקרה מידי עבורם. עם זאת ניתן לציין כי ניתן להשתמש בידע הרב שנצבר אצל מבקרים פנימיים לשיפור תהליכי העבודה ולשיפור הבקרות כל זאת בצורה של ביצוע סקרים ולא ביקורות נרחבות. סקר המבוסס על בעיקרו על שיחות ולא על בדיקות מעמיקות יכול לתרום ערך מוסף רב לארגון בעלות נמוכה יחסית.

שימוש בדוחות חכמים – כלי בקרה נוסף בעסקים קטנים כגדולים הוא שימוש בדוחות חכמים. לדוגמה שקים מסדרות עתידיות, שינוים חריגים במלאי ביחס לקניות ומכירות, חוסר רציפות במספרי שקים, גידול בשקים ביחס למחזור, קיום שקים במערכת על שם עובדים בעסק, ירידה בתקבולים במזומן ועוד יכולים להתקבל בקלות על ידי המנהלים ולסייע באיתור מעילות. עסקים קטנים נוטים פחות להיעזר בכלים אלו אשר יכולים לסייע רבות לכל מנהל בעסק. קיימים כיום מומחים רבים אשר מסיעים לארגונים להפיק דוחות כאמור בעלות נמוכה ובתמורה גבוהה לעסק.

מידע מעובדים לקוחות וספקים – מעילות רבות מתגלות כתוצאה מהלשנה או מידע שמגיע למנהלים. בעסקים קטנים זרימת המידע אולי קלה יותר אולם הקשרים החברי בין העובדים מונע בחלק מהמקרים דיווח על חשדות לאי סדרים. פתיחת ערוץ תקשורת דיסקרטי יכול לסייע לעובדים להעביר מידע אנונימי ללא חשש כי יחשבו כמלשינים. תיבת תלונות וטלפון של גורם חיצוני כגון רואה החשבון של העסק יכולים להיות פתרון יעיל לחשש של העובדים למסירת מידע.

רוטציה – בדומה להפרדת תפקידים גם רוטציה יכולה להיות בעייתית בעסקים קטנים. עם זאת בקרה זו חשובה לכל עסק. עם זאת האפשרות להעסיק שני עובדים באותו תפקיד מסיעת במצבי חירום ומעלה את הרמה המקצועית של העובדים באמצעות הרחבת ההבנה שלהם את העסק.

שיפור המודעות לנזקי המעילות – דרך יעילה להתמודד עם מעילות היא באמצעות הדרכה של העובדים לסכנה לעסק ולמקומות העבודה של כל העובדים במקרה של מעילה על ידי אחד העובדים. הדרכה כאמור יכולה להגדיל את כמות המידע שמועבר למנהלים במקרים של חשדות ויכול לסייע גם להפחתת המעילות על ידי הוספת גורם נוסף למשוואה והוא פיטורין של עמית לעבודה.

שיפור ההרתעה – דרך נוספת לצמצם חשיפות היא באמצעות שידור מסר תקיף של טיפול בלתי מתפשר במקרים של מעילות. לעובדים צריך להיות ברור כי כל מקרה יועבר לטיפול משטרתי ולתביעה אזרחית. במקרים בהם העובדים יודעים כי עובד שנתפס פוטר ונדרש להחזיר את הכסף הרי שלא יהסס לבצע גם הוא מעילה בכספי העסק.
במאמר הבא יוצגו סוגי ההונאות הנפוצות בעסקים קטנים.



רו"ח עופר אלקלעי, מבקר פנימי מוסמך ומוסמך במשפטים
מתמחה בביקורת חקירתית שותף במשרד אלקלעי מונרוב בקרה וניהול סיכונים
www.almo.co.il

 

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798