חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
14/11/2019
 
 
 
בפתחו של עידן חדש בניהול
חזור לרשימה
 
תאריך: 13/01/2009
כותב: איריס קים
כתובת דוא"ל:  iris@iriskim.com
 

כולנו מנהלי דור המדבר
תולדות האנושות רצופה מהפכים תרבותיים ותפיסתיים רבים. מודל מפורסם מתאר את רצף ההתפתחות האנושית כמתחיל ב"לקטות וציידים" עובר דרך "גננוּת" באת ומגרפה, המתפתחת ל"חקלאות" עם מחרשות כבדות, וממשיכה ל"תעשייתיות". מאפייני חלוקה זו נקראים 'טכנו-אקונומיים'.
תורת הקבלה, פילוסופיות, כתות ודתות אחרות, כולן מציגות חלוקה לעידנים לפי מאפיינים שונים. אך מוסכם על כולם כי אנו בפתחו של עידן ושלב חדש באנושות.

עידן מאופיין על פי הצרכים הבולטים המעצבים את מערכי הכוח, תפיסת ההצלחה שנקבעה בו, והתרומה העיקרית שהותיר אחריו. העידן שבא אל קיצו בימינו אנו, עם סיומו של המילניום הקודם, התנהל תחת השפעתם של הישגים חומריים ואווירת תחרות עזה. ההישגים בו היו ברובם מדעיים, טכנולוגיים ותעשייתיים.  העידן העומד בפתחנו מאופיין על פי הקבלה כעידן בו ישלטו צרכים אינטלקטואלים. האנושות תתמקד במאמץ לרדת לצפונות ועומק הדברים. תובנות, אמיתות, ומשמעויות מעבר למגבלות קיומנו האנושי, יהוו את ציר ההשפעה וסולם ההצלחה.
משמעות מעבר זה עבורנו המנהלים הוא קושי רב ובלבול, משום שאנו דור המדבר. הדור שחלקו יתנגד לשינוי וימשיך להסתמך על מתודולוגיות קשיחות, וחלקו יתחדש ויגיע אל הארץ המיוחלת של ניהול מבריק וּוירטואוזי כמאפיין כלל דורי.
 
הפרידה מניהול שינויים כמותיים ומעבר לניהול שינויים איכותיים

בשלב זה, כולנו עדיין מושפעים מהחשיבה הישנה. גדלנו וחונכנו על ברכי כלי הניהול שהתפתחו במאה הקודמת. כלים אלו ניסו לעשות התפתחות ולהפוך עצמם גמישים יותר ויותר, יותר ויותר רלוונטיים. הם החלו לעקוב בזמן אמיתי ( Just In Time) אחר האירועים ולהתאים עצמם לנסיבות משתנות. אך הם מיצו את טווח ההתפתחות ואת מרחב תועלותיהם. כלים אלו לא יפתרו את השאלה המהותית: כיצד לעקוב אחר שינויים שאינם כמותיים, אלא איכותיים. דוגמא בולטת לצורך כזה היא מתחום התקשורת הסלולארית. המאמץ הניהולי אינו נמצא במגרש התפעולי, אלא במגרש איכותי ורעיוני במהותו. הטכנולוגיה אינה שם המשחק כבר זמן רב, אלא התוכן. עבור המנהלים, זוהי עליית מדרגה ומעבר שלב. הצורך בעקיבה אחר שינויים איכותיים, מהותיים, מתעורר מתוך הדינאמיקה העסקית המהירה, הגלובאלית, והבלתי ניתנת לתפיסה ולתיאור מוחשיים.

מי זה מי? - טשטוש תפיסת התפקידים בין הלקוח לספק

לצורך טעימה מנפלאות העידן החדש, נסו לדמיין את המהלך ניהולי הבא: חברה קונה חומר גלם במיליארדי דולרים, מניחה אותו בחצרה הפתוחה, קוראת ללקוחותיה לבוא לקחת ממנו כאוות נפשם, חופשי ללא תשלום ולייצר לעצמם ככל העולה על רוחם. החברה הבינה שאין בכוחה לפתח מוצר מנצח אחד, והעדיפה שהלקוחות יפתחו לעצמם המוצר לבד כל אחד על פי צרכיו הוא.
חישבו לרגע, האם מהלך כזה יכול להתיישב או להיות מוסבר בעזרת תפיסה ניהולית קיימת?
ובכל זאת מהלך דומה לזה בוצע בהצלחה, שכולנו שותפים לה.
נציג בתיאור פשטני את המהלך המצליח, תוך מאמץ להישאר נאמנים לו ברמה העקרונית:
גוגל רכשה את map.com בכ-שני מיליארד דולר. היא פתחה את האתר לשימוש חופשי.
משתמשי אינטרנט, כגון עיריות חברות נדל"ן ועוד, מצאו במפות תשתית להזדמנות בלתי חוזרת ומכרה זהב. הם בנו בעצמם, לעצמם, שימושים חשובים על תשתית המפות, ללא כל תשלום לגוגל. האתר התמלא במפות שהוספו עליהם שמות רחובות ערים, מיקום של נכסי נדל"ן ועוד. וכך עיריות וחברות נדל"ן הפכו להיות הגוף המפתח אפליקציות על מפות עבור גוגל, ולא גבו ממנה תשלום שכר טרחה. תשתית המפות הפכה להיות כל כך שימושית ועשירה בתוכן רלוונטי, עד שתעבורת הנכנסים הגיע למימדים שהצדיקו כניסת מפרסמים. כאן נסגר המעגל וגוגל החלה להרוויח.
כעת נסו לכתוב תוכנית עסקית למהלך כזה... ואם הצלחתם, נסו להגיש אותה למשקיע...

ככלל, אם תזכרו במהלכים מבריקים שביצעתם או שהייתם עדים להם, ותנסו לשחזר אותם כאילו יצאתם לדרך באופן מסודר מהתחלה, תיווכחו כי כלי התכנון שלנו אינם מותאמים ואינם מיועדים ליציאה לדרך שכזו, ומלכתחילה לא ניתן להתחייב לתוצאות אותן תשיג. 

ומתחת לאיזה עץ "ינבח" העידן החדש?

למעשה, איננו נמצאים בחוסר אונים מוחלט מול השאלה מהי התורה החדשה. כבר ישנו ידע בסיסי המאפשר לצאת ממנו אל מתודולוגיות ניהול וארגון בעידן החדש. ישנו כבר הצע של מתודולוגיות שעוצבו על ידי מומחים לניהול, שכל אחת מהן טובה במובן אחד מאחיותיה, ונכשלת ביחס אליהן במובן אחר.
תורת הקבלה נמצאת בדורנו בעלייה חסרת תקדים במידת ההתעניינות בעולם. היא מקובלת כלוגיקה ייחודית ומבריקה, אף על דעתם של מדענים מהמובילים בדורנו, ללא קשר לדתם. הקבלה התיאורטית הינה תיאור מכניזם בריאה והתפתחות. ממנה ניתן לגזור מהי התנהגות המובילה להתפתחות האדם, חברות וארגונים. בספר "להב היהלום" חיברו את הזן לעסקים.


*ספירות הינן מידות האל שהואצלו / דרגות שפע

מנהל הרוצה להכין את 'תוכנת קבלת ההחלטות' הצרובה בהכרה (mind) שלו, לקראת העתיד, יכול להתחיל בברור ההצעות שקימות היום בשוק, לחשיבה חדשנית, ולבחור את העדיפה עליו מטעמיו האישיים, ולצאת עמה לדרך.
הדרך נועדה לחפש תשובות לשאלה, מהם המשקפיים הנכונות להתבונן דרכן באי הוודאות המרצדת מול עינינו, וכיצד 'לרקוד' איתה את ריקוד ההתפתחות הפרוע. כיצד לבנות ארגון, היודע להשתנות בתאום עם תנאי הסביבה, ותאום עם תוואי הדרך בא הוא צועד.
כיצד לבנות מתודולוגיית ניהול בעל יכולת:

  1. בניית פרופיל מצב
  2. בניית תגובה מותאמת פרופיל 
  3. עקיבה אחר שינויים והתאמה מהירה
  4. זיהוי כיוון ההשתפרות וההשתכללות העצמית


הדבר דומה לפיתוח בינה מלאכותית ארגונית. האופן המהיר ביותר להמחיש את הרעיון, הן מערכות בינה מלאכותית מכאניות, המקיימות ברמה כזו או אחרת את רב הסעיפים.

בינה מלאכותית כאינטואיציה לחשיבה לא-ליניארית

בתחום הביוטכנולוגיה, המדע של הבינה המלאכותית בא לפצות את הגוף על מערכות בגוף, שלא פועלות באופן הרצוי. לא רק ברמה המכאנית – אלא ברמה של "חשיבה גבוהה יותר".

מומחים לשמיעה (אודיולוגים), המציאו מכשיר שמיעה בעל אינטליגנציה מלאכותית בהשראת המוח האנושי. בניגוד למכשירי השמיעה מהדורות הקודמים והקיימים, המגבירים את כל הקולות הנשמעים, המכשיר החדש משתמש בטכנולוגיות חישוביות של בינה מלאכותית, ויש לו יכולת להעדיף קולות מסוימים על פני אחרים. בפעולות מוח גבוהות – המוח בוחר את הפעולה היעילה ביותר למצב רעש מסוים. כך עובד גם המכשיר. הוא לוקח לעצמו את זכות השיפוט להכריע מהו האות ומהו רעש הרקע. את האות יגביר, את רעש הרקע ינחית.

המכשיר עונה על שלוש הדרישות הראשונות של הבינה, מאלו שהוגדרו בפרק בקודם:

  1. בניית פרופיל מצב
  2. בניית תגובה מותאמת פרופיל 
  3. עקיבה אחר שינויים והתאמה מהירה

אך לא על הדרישה הרביעית, שהרי כיצד ישכלל המכשיר את עצמו?

פשטות ניהולית ברוח העידן החדש

אחד המאפיינים העיקריים, המשותפים לכל תזות החשיבה-הלא-ליניארית, הוא כי אין זה נכון להסתכל על הדינאמיקה באופן ישיר. דומה הדבר לילד המתבונן במריונטה ואינו מודע לחוטים השקופים המפעילים אותה. בביתו יבנה לו אחת מכל החלקים הנראים אך לא תהיה לו יכולת השפעה על תנועותיה לצורך הפעלה קסומה ומעוררת מחיאות כפיים. כך עומד מול ביצועים מסובכים  ושיקולים מורכבים המנהל המתבונן בדינאמיקה המוחשית.

תיאור גרפי של דינאמיקה מוחשית ארגונית וסימון תקלות

המעבר הנדרש הוא להתבוננות בכוחות המשפיעים מאחורי הקלעים. בדימוי המריונטה, התבוננות על מערך החוטים המאפשר שליטה על המריונטה ובניית יכולת השפעה עליו על מנת להגיע לשליטה גבוהה ווירטואוזית על תנועותיה.

תיאור גרפי של הדינאמיקה הלא-ליניארית של מערך הכוחות בארגון

 

ההבדל עבור המנהל בין שתי צורות ההסתכלות בעת קבלת החלטות, בולט מאוד אם דנים מקרוב בנושא המשוב הארגוני.

גב' בינה מלאכותית ממשאבי אנוש מודיעה לארגון:
בעיה יקירתנו הולידה פתרון. 
הלידה עברה בקלות בעזרת המיילדת הנפלאה הלא היא לולאת משוב

כותרת זו אינה בדיחה. היא מייצגת עקרון חשוב שיתואר בפרק זה.
משובים תפסו את מקומם בארגונים. חשיבותם כבר ברורה. אך האם הם עושים את מלאכתם נאמנה? נעקוב אחר מהלך המשובים:

  1. סוף תקופה מכינים שאלון
  2. מפיצים אותו בין אלו שרוצים להשביע את רצונם
  3. אוספים את התשובות
  4. מוצאים את התלונות הרווחת
  5. בוחרים בפעולה מתקנת לכל תלונה
  6. מנסים להטמיעה את השינוי

התנהגות זו אינה מתארת מעגל בינה מלאכותית שכן כל הפעולות תלושות מגוף הארגון ומהדינאמיקה השוטפת שלו:

  1. הזמנים קצובים שרירותית 
  2. השאלות כלליות (אחרת יהיו מאות) 
  3. מעיון בתשובות מניחים שמבינים מה היא הבעיה בה יש לטפל
  4. מביאים כפתרון שיטה מהמתחרים או מיועץ
  5. כופים על הארגון פתרון שלא תמיד מתאים לתרבות שלו

ביישום בינה מלאכותית המשוב מובנה במערכת, והינו חלק מההתנהלות היום יומית שלה. ממש כמו בגופנו.
קיימות מעט מאוד דוגמאות בעולם הניהול המקיימות משוב מובנה, אולם אחת יצירתית יושמה לאחרונה בצורה שהתאימה לתרבות הארגון ולתרבות השוק בו הוא פועל.
בעל חברה פרטית בינונית, הפועל בשוק בעל מוסר תשלומים גבוה, חש כי השירות שהוא נותן אינו ברמה מספקת והוא עשוי בעתיד להינזק תדמיתית. הוא לא יכול היה לשים את האצבע על הבעיה.

לכן, הוסיף שורה קבועה בתחתית כל חשבונית שיצאה: "שלם רק על שורות חיוב שקיבלת לשביעות רצונך. הקף בעיגול כל שורת חיוב שאינך מרוצה ממנה, הסבר מה הליקוי אותו יש לתקן. שלם רק לאחר תיקון הליקוי."
כשאומרים 'משוב הנכנס לגוף הארגון', הרי מתכוונים למשוב כואב ונוקב הנכנס היישר לתוך גוף הארגון ולא נותן לו להתעלם מחשיבות העניין. אין מתאים יותר להיות כזה מעיקוב תשלום.
החברה כולה רעשה געשה, ולקחה חלק פעיל בחיפוש והטמעת פתרונות. לא נדרשה התערבות של יועץ. לא נדרש תהליך סינטטי של אנליזה (תן לנו 3 חודשים ו 50,000 $), סינטזה (תן לנו עוד חודשיים ו50,000 $ נוספים), הטמעה (נחכה שהיועץ ילך ונחזיר את היכולת לעבוד כמו בני אדם כי כרגע הבלאגן רק מחמיר).
כיום לאחר כמחודשים, למרות ששורה זו עדיין מופיעה בתחתית החשבוניות בארגון זה, כבר כמעט ולא עושים בה הלקוחות שימוש. אולם אם תתעורר בעייה חדשה, היא תתעורר מייד גם על שולחנו של הבעלים.
כמו בכל דוגמא, גם זו, לא השימוש בה עצמה הוא הכוונה. בשווקים מסוימים, שורה כזו על חשבונית תהווה ללקוחות אור ירוק לא לשלם על כלום לעולם. אלא עצם הרעיון שהשתפרות, גמישות והתאמה עצמית ברמה האיכותית והכמותית, יכול להיווצר דרך הכוונת לולאות משוב פיסיות און ליין לתוך גוף הארגון, והזרמת הבעיות לתוך הארגון, ולא מלולאות משוב סינטטיות החיצוניות לגוף הארגון תבוא הישועה.
וברוח הכותרת של פרק זה, גלגלו את חובת העלאת הפתרון על הבעייה. זה כיוון המעלה רעיונות יצירתיים באופן חסר תקדים.

ולסיכום במה ננוחם?

המעבר לחשיבה לא ליניארית מרתק. מנהל שמעוניין להתעורר ולהתחדש, מוזמן להתחיל בהתנסות מתמשכת 'על יבש' במיומנויות החשיבה הלא ליניארית. הכרות עם החוקים הפועלים ועם אלו שפעלו בעולם הישן ואינם מתקיימים עוד. קריאה מודרכת של מאמרים דרך משקפיים לא ליניאריות (בנוסף למולטיפוקאל), התמודדות עם שאלות מעניינות ומציאת פתרונות ההולכים ונעשים יותר ויותר לא-ליניאריים - מותאמים תנאי מציאות ומשתנים מעצמם על פיה.
וננוחם בשאלה לגירוי המחשבה: במדינה משופעת גשמים ורוחות עזות, בכל פעם שמשתוללת סופה, נופלת מערכת החשמל. התושבים נותרים ללא אמצעי חימום וזהירות מספקת בחשכה שעשויה להמשך שעות. גנרטורים אינם מספקים מענה בשל אורכן ותדירותן של הסופות. כמו כן המדינה ענייה למדי ולא לכל אחד יש תקציב לגנרטור ועלויות הפעלתו.
אם הייתם חברים בוועדת התשתיות במדינה זו, באיזה כיוון הייתם פועלים על מנת לממש פתרון המתעורר מתוך הבעיה?

 



* איריס קים - יועצת בחברות מהמובילות בישראל, ומרצה בארגונים כגון להב, המי"ל ופו"מ.
עוסקת כיום במחקר לקראת דוקטוראט, בתורת ההכרה (התבונה) ותיאוריות המורכבות והכאוס, באוניברסיטת תל אביב.

 
תואר 1:BS.c גיאופיסיקה ומדעי החלל מוסד לימודי:אוניברסיטת תל אביב
תואר 2:MBA מוסד לימודי:הקרייה האקדמית
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798