חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
23/09/2019
 
 
 
כיצד לא תתנו לשוק לנצח ?
חזור לרשימה
 
תאריך: 19/11/2008
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@nsg-consulting.com
 
אנו שומעים על פשיטות רגל של חברות, פטורים וצמצומים אשר מוחרפים בגלל המשבר. זוהר זיספל אומר "המשבר הנוכחי אינו דומה לאף משבר אשר אותו הכרנו בעבר"  מה המשמעות של אימרה זו ומה מנהלים צריכים לעשות כדי להקדים את השוק ולנצח בתחרות שבה נראה שפעמים רבות דווקא השוק הוא שמנצח ? 

 

 
מעט מאד חברות בשוק הנוכחי מצליחות לצמוח שנה אחר שנה או להמציא את עצמם מחדש כאשר המודל העסקי הגיע למיצוי כמו גם לשרוד משברים בכלכלה כמו המיתון הנוכחי והקודמים לו .מדוע פעמים כה רבות זה השוק אשר מנצח חברות. אין הרבה דוגמאות לחברות אשר מצליחות לנצח את השוק בכל פעם מחדש אבל בין אלה שאכן עושות את זה ניתן למצוא חברות כמו טויוטה גנראל אלקטריק ו IBM.  מהם המאפיינים של השוק אשר עוזרים לשוק לנצח ומה מנהלים יכולים לעשות בקשר לזה ?    

השווקים הנוכחיים מתאפיינים ברמת אי ודאות גבוהה והפתעות צפויות ( כמו המיתון ) כמו גם הפתעות בלתי צפויות.שווקים אלה מציבים בפני מנהלים שני אתגרים עיקריים:  

 1. שינוי מתמיד 
שינוי מהווה אתגר מתמיד לא רק מכיוון שקל יותר לשמר פרקטיקות שננקטו בעבר ונמצאו מוצלחות אלא מכיוון שמנהלים נדרשים מצד אחד לחיזוק הפרודיקטיביות והיעילות הארגונית באמצעות המשכיות וחזרה על  תהליכים ופרקטיקות קיימות ומצד שני צריכים להרוס את פרקטיקות האלה כתגובה לשינויים בשוק. 

מנהלים צריכים לנהל את הפרדוקס שדורש מצד אחד בנייה של תרבו ארגונית חזקה אשר משמרת ומחזקת את הפרקטיקות הקיימות  אל מול יכולת להשמיד את אותן קונספציות ופרקטיקות קיימות לטובת כאלה אשר יתאימו לתנאים החדשים של השוק. כך נוצר מה שאנו מכנים  cultural lock in  כלומר קושי לשנות את התרבות החברה באופן שיהיה מסוכרן עם השוק גם שיש סימנים ברורים של איום או שינויים החלים בשוק.

2.  agility
מנהלים לא רק שהם נדרשים לשנות את הקונספציות ואופני הביצוע אלא הם צריכים לעשות זאת מהר יותר מהשוק זה מה שאנו מכנים בנייה של  agility . המושג של agility  אינו מושג פסיבי של הסתגלות לשוק בעל מאפיינים חדשים אלא יוזמה ובנייה של קונספציות חדשות ופרקטיקות חדשות אשר מאפשרות שינוי מהיר המקדים את השוק. 

המשבר והמיתון הנוכחי מהווה דוגמא טובה חברות צפו את המיתון (המיתון אינו בא בהפתעה אלא הוא מופיע כמעט באופן מחזורי כל ארבע שנים )היכולת של החברה להגיב במהירות מספקת יתרון תחרותי אשר מאפשר  ניצול הזדמנויות ובנייה של פרקטיקות חדשות אשר תואמות למאפייני השוק החדשים. אנו רואים חברות כמו דל שבמיתון של 1990 – 1991 כבש  דומיננטיות כמעט מוחלטת בשוק המחשבים האישיים , אינטל שפיתחה את המוצר שלה  " אינטל בפנים" בזמן של מיתון כמו גם אפל שאיי פון שלה פותח במיתון הקודם. 

מה עומד מאחורי תופעה של  cultural lock in ?
דימויים וקונספציות מנטליות מזינים את cultural lock in והם שמאפשרים קבלת החלטות מהירה. כל סיטואציה שמנהלים נתקלים בה בעבודתם מזכירה סיטואציה דומה שהמנהל התנסה בעבר כך שברוב המקרים מתקבלת החלטה אשר דומה להחלטות אשר התקבלו בעבר כמו גם הביצוע והישום . תרבות חזקה מעצבת ביצועים גבוהים באמצעות חזרה על פרקטיקות שהתבררו כמוצלחות בעבר. הבעיה מתחילה כאשר בשווקים הנוכחיים השוק משתנה במהירות כך שההקונספציות המנטליות אינם תואמים לשוק דבר המביא לקבלת החלטות לא טובות.

באופן פרדוכסלי ככל שהחברה מעצבת תרבות חזקה יותר של ביצועים אשר חוזרים על עצמם כך הסכנה של נפילה למלכודת של  cultural lock in גדולה יותר.

מנהלים צריכים לחיות עם הפרדוקס ולבנות במקביל לתרבות החזקה והפרקטיקות הקיימות יכולת של agility  
אשר באופן אקטיבי יוזמת מהלכים אשר צופים את השינויים בשוק כמו גם מאפשרים אותם במהירות. דבר זה יתאפשר במידה למנהלים יעברו מ   convergent thinking ל  divrgent thinking 

 convergent thinking  מבוססת על המשכיות , יחסי סיבה ותוצאה ,כללים החוזרים על עצמם ופשטות.
שימוש באופן חשיבה זה מאפשר ביצועים טובים החוזרים על עצמם ,פתרון בעיות מהיר ויכולת להכניס שינויים אינקרמנטליים קטנים. 

 divrgent thinking  מבוסס על מגוון דעות ,חוסר המשכיות , ובעיקר על היכולת לשאול שאלות טובות אשר פותחים פתח לחשיבה חדשה על השוק על האתגרים והמטרות של החברה ודרכי הביצוע.

גרינספאן אומר במשבר הנוכחי "המודלים אותם בנינו כדי לפשט ולהבין טוב יותר את המציאות התבררו כשגויים".
איך קרה  שככל הרבה אנשים חכמים כמו גרינספאן ואחרים לא הבינו את  השוק ולא צפו את הסימנים הראשונים
אשר הצביעו על כך שהמודלים כמו גם הפרקטיקות אינן עובדות ?

חשיבה קבוצתית ( group think ) כמו גם קבעון קוגניטיבי של אימוץ מודלים קיימים מנעו את היכולת לראות את השוק והמציאות נכונה עד למשבר שפרץ כביכול באופן פתאומי. המשבר הנוכחי לא פרץ באופן פתאומי אלא הוא תוצאה של חוסר יכולת של מקבלי ההחלטות לקלוט את האיתותים אשר הצביעו על כך שהשוק השתנה ונדרשים קונספטים ופרקטיקות חדשות. זו גם הסיבה שהשוק ניצח.

מה ההבדל בין השוק לבין מקבלי החלטות מדוע הוא הרבה פעמים מנצח במרוץ הזה?  

השוק מנצח הרבה פעמים מאחר שהוא פשוט מגיב למתרחש אין לו מודלים ודימויים מנטלים אשר עלולים להביא לקבעון . ככל שמנהלים יהיו דומים יותר לשוק ויוכלו לבחון מחדש את הקונספציות והמודלים כמו גם את הפרקטיקות שבהם הם משתמשים הם יוכלו לנצח את השוק.

אז כיצד מנהלים יכולים לנצח את השוק ?
רכישת כישורים חדשים שנקראים  COR skills שהם  שיחה ( conversation )  התבוננות במציאות ( observation ) וחשיבה מחדש (  reflection ) יסייעו למנהלים להסתכל על המציאות לקלוט את האיתותים שהשוק שולח ולקבל החלטות טובות. בהרבה מקרים מה שנראה כהפתעה אינו באמת הפתעה מאחר שהיו סימנים מקדימים

היכולת להבין את המשבר הנוכחי ולעצב פרקטיקות חדשות תלויה ביכולת לשאול את השאלה מה השתנה מהפעם הקודמת מבחינת כל הפרמטרים הרלוונטים: השוק ,המתחרים, והתעשייה.  אני מציעה למנהלים להתחיל את הישיבה עם שאלה זו כמו  גם לבדוק מה המשמעות של שינויים אלה על קבלת ההחלטות ולפרקטיקות המיושמות.

רכישת  COR skills כמו גם המעבר מ   convergent thinking ל  divrgent thinking  יעזרו לכם לנצח את השוק. שתפו אותנו בהתנסויות שלכם.  



נאוה שלו היא יועצת ,מאמנת וכותבת עם ניסיון של 16 שנים בשוק הבינלאומי. בקרו
ב www.nsg-consulting.com   ניתן ליצור איתה קשר ב   nshalev@nsg-consulting.com  

 
תואר 2:M.S.W בעבודה סוציאלית מוסד לימודי:האוניברסיטה העברית בירושלים
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798