חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
18/10/2019
 
 
 
הכירו את העובד המרעיל
חזור לרשימה
 
תאריך: 29/05/2019
כותב: דניאל ביטון
כתובת דוא"ל: 
 

אין מי שמעסיק עובדים ולא נתקל בתופעה – עובדים ש"מרעילים" את הסביבה או את האווירה. מי שמעסיק עובדים נתקל בזה, מכיר את זה וכנראה סבל מזה. אז איך מתמודדים? האם על המעסיק להתערב ואיך העובדים מרגישים עם זה? 


העובד המרעיל – קווים לדמותו.
המרעיל הוא אותו אחד שירוקן מכם את האנרגיה. הוא זה שכבר אין לכם כוח אליו. הוא זה שיתפוס אתכם בדיוק כשאתם מלאי אנרגיה לשיחה קצרצרה שתשאיר אותכם מרוקנים לחלוטין, ממורמרים, כועסים או מיואשים. 
 
תוכלו למצוא אותם כמעט בכל עסק. מפועלים "מרעילנים" ועד סמנכ"לים. בכל הדרגות, מהמנהלים הבכירים ביותר ועד לעובדים זמניים. העובדים המרעילים מתאפיינים בפסימיות, חוסר תחושת השגיות, חשדנות, ריקון אנרגיות מסביבתם ויכולת בלתי נדלית להקשות על הסביבה לרוץ קדימה. המרעילן הממוצע יראה את מה שחסר, לא צודק לדעתו או לא נכון, את החסרונות של כל מהלך ואת חוסר הסיכוי שבו. 
 
המרעילן הוא מיואש, עייף, לדעתו כבר ראה הכל ונכווה לא מעט. לכן הוא הפסיק לעסוק בהתפתחות והשגיות והפך מתעסק בהישרדות. זה לא שהעובד המרעיל לא עובד, המשימות שיקבל יבוצעו בהצלחה יחסית. הוא תמיד נכון לשתף פעולה. אבל יהיה מאוד קשה לראות תוצאות מרחיקות לכת בעבודתו. 
 
המרעילנים הגרועים ביותר – הרכלנים. 
העובד הרכלן תמיד יהיה העובד הכי חסר בטחון שלכם. יכול להיות שלא תשימו לב, כי כמעט תמיד אתם תחבבו אותו. הוא מתאפיין בכך שהוא יודע לקרב אליו אנשים. הוא יודע בדיוק איך לגרום לקולגות שלו ולמנהלים שלו להיפתח אליו. מה שתמיד יתגלה כטעות, כיוון שעם המידע הוא ינסה להשיג שליטה תוך שהוא מסכסך בין אנשים או מרכל עליהם. חשוב כמנהל להיות מודע ככל האפשר  למתרחש ולא להיגרר לכריזמה המזויפת ולמסרים שהמרעיל הרכלן מנסה להעביר לכם בלשונו החלקלקה.
 
הבעייתיות הגדולה בעובד סכסכן היא הדרמות החברתיות שהוא יוצר בארגון. לעסק, ההתעסקות ב"גן הילדים" שהסכסכן יוצר היא הפסד של משאבים. פשוטו כמשמעו. כשמנהל בארגון עסוק בלפתור ריבים מטופשים בין עובדים או בלטפל בעובדים שנפגעו מעובדים אחרים, הוא לא מתעסק בלייצר לעסק רווחיות. 
 
אז מה עושים? 
קודם כל, חשוב מאוד להבין שכולם, כולל כולם, סובלים מהתופעה. המעמסה שיוצר עובד מרעיל היא לא רק על המנהל הישיר שלו. עובד שמרעיל את הסביבה שלו הוא נזק חמור מאוד לעסק. במקרה הטוב, העובדים בסביבת העובד ה"מרעיל" סובלים ממנו. במקרה הרע, הפצת המרמור מדביקה את הקולגות שלו ובכך עוד עובדים מצטרפים לאווירת הרעל. 
 
פתרון אחד שאפשר לשקול הוא לנסות לעבוד עם מה שיש. עם הרבה סבלנות והכוונה אפשרי לעבוד גם עם עובד מרעיל. השתמשו בעובדות ובמידע רלוונטי בלבד ונטרלו ממנו ככל הניתן רעשי רקע. במעט עבודה ניהולית מרוכזת, ניתן לכוון אותו לעובדות ולנסות ככל הניתן לנטרל אצלו את התחושות שמביאות אותו לראות רעות. נסו ככל הניתן לעזור לעובד להבחין בין הדעה השלילית שלו לבין המידע הקונקרטי על המשימה. במידה והעובד היסטרי, מה שנוטה לאפיין עובדים מרעילים, נסו להקטין את הדרמה ככל הניתן. נסו להסביר לו שעבור עסק כל דרמה היא נזק וככל שמפלס הדרמה יורד, כולם מרוויחים. 
 
פתרון שני, שלעניות דעתי, עדיף בהרבה, הוא לקטוע את הרעל ויפה שעה אחת קודם. מראש, לא כדאי להעסיק מרעילנים. מי שמראיין עובדים ומנהל עובדים בקביעות יודע לזהות את הרעל עוד בשלב ראיון העבודה. דעו את הרעל, תכירו את המאפיינים של עובדים שכאלו והיזהרו להעסיק אותם. 
 
המרעילן כבר עמוק בתוך הארגון? אל תפחדו לחתוך אותו. נכון, לא פשוט להחליף עובד, במיוחד אם הוא בעמדת מפתח. פרסום מודעות דרושים, קריאה של אין סוף קורות חיים, ראיונות עבודה, הכשרה וחפיפה. בהחלט לא פשוט. עם זאת, אסור לשכוח שהתועלת עולה באופן חד משמעית על העלות. עובד מרעיל אומנם נראה כמו משהו שהארגון יכול לשרוד. בפועל, כל דקה שהמרעיל מועסק אצלכם מרעילה את הסביבה שלו ופוגעת בעסק. אם תשאירו את העובד המרעיל תוכלו לראות בעצמכם איך לאט לאט ועם הזמן עובדים טובים בארגון הופכים מורעלים גם הם. תראו איך משימות ממוסמסות ואיך אנשי חזון ויצירה שיכלתם לסמוך עליהם שיקדמו מטרות מתחילים להתעסק בשטויות, ממוססים פרויקטים ומפסיקים לשאוף. 
 
לסיכום, הארגון יכול להמשיך ולתפקד בצורה מיטבית עם עובד מרעיל בתוכו במידה ולמנהל של המרעילן יש את הסבלנות ואת היכולות לטפל בבעיה בצורות יצירתיות על בסיס יומי. צריך לקחת בחשבון שזה שוחק גם את המנהלים הטובים ביותר. לכן, לדעתי, איך שלא נהפוך את זה, עובד מרעיל זה לא עניין שכדאי להקטין בו ראש. ההפך הוא הנכון, חשוב להכיר את מאפייני המרעילנים ולהתרחק מהם כמו מאש, לטובת שגשוג העסק.
 

* נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

*כל הדעות והעמדות המובעות הן אך ורק של המחברת.
 
*הכותבת היא דניאל ביטון, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי, סי וי פול ג'וב נינג'ה. החברה מציעה את שירותיה למעסיקים ומועמדים בתהליכי איתור, גיוס וניהול עובדים.
 
 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798