חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
14/11/2019
 
 
 
כיצד יכולות החברות הישראליות לשמור על היתרון התחרותי שלהם בשוק הבינלאומי ?
חזור לרשימה
 
תאריך: 22/07/2007
כותב: נאוה שלו
כתובת דוא"ל:  nshalev@globalrelocation.ca
 
מגמות הגלובליזציה, מיקור חוץ של משרות לאסיה ,וירידה באפקטיביות של אסטרטגיות קיצוץ עלויות מעלה את השאלה כיצד החברות ישראליות יכולות לשמור על היתרון התחרותי שלהן בשוק הבינלאומי הנוכחי? .במאמר זה ננסה לתאר מהם המרכיבים ההכרחיים בבנייה של אסטרטגיית משאבי אנוש גלובלית אשר תייצר חדשנות תרבותית (cultural innovation ) אשר תביא להצלחה כלכלית ותשמור על היתרון של החברות הישראליות בשוק הבינלאומי.

מגמות הגלובליזציה, מיקור חוץ של משרות לאסיה ,וירידה באפקטיביות של אסטרטגיות קיצוץ עלויות מעלה את השאלה כיצד החברות ישראליות יכולות לשמור על היתרון התחרותי שלהן בשוק הבינלאומי הנוכחי? .במאמר זה ננסה לתאר מהם המרכיבים ההכרחיים בבנייה של אסטרטגיית משאבי אנוש גלובלית אשר תייצר חדשנות תרבותית (cultural innovation ) אשר תביא להצלחה כלכלית ותשמור על היתרון של החברות הישראליות בשוק הבינלאומי.
המושג של גלובליזציה הומצא על ידי פרופסור טד לויט מאוניברסיטת הרווראד הטענה שלו הייתה שצרכנים בכול מקום בעולם הופכים יותר ויותר דומים ועל כן חברות יכולות ליישם את אותם אסטרטגיות בכול מקום בעולם.
כמובן שהגדרה זו הופרכה חברות הרוצות להיות גלובליות צריכות להתאים את המוצרים, אסטרטגיות המכירה והשיווק לכל אזור בעולם באופן ייחודי . מרטין  סורל ( המנכ"ל שלWPP  שיש לה סניפים ב 92 מדינות ) טוען  בראיון שלא יותר מ15% מהביזנס שWPP   עושה בעולם הוא  גלובלי במובן של יישום אותן אסטרטגיות. גלובליזציה הוא טוען היא "המצאה של הגלגל בכל פעם מחדש במקומות שונים בעולם" .   

היכן  עומד ההייטק הישראלי בהשוואה לארצות אחרות?
מחקר מאלף  של    National Science Board`s לשנת 2006  משווה בין מדינות בסוגיות החשובות לפיתוח תעשיית הייטק :חינוך טכנולוגי יסודי, חינוך אקדמי, מגמות יצוא , השקעות הון סיכון ועוד. בהשוואה בין 15 מדינות לגבי 4 אינדיקטורים מובילים אשר משפיעים על יצוא נמצא שישראל וסין צפויות להוביל את יצוא הייטק בשוק הגלובלי ב15 שנים הבאות. אחרי מדינות אלה ממוקמת אירלנד. סין קיבלה ניקוד גבוה בגלל האוכלוסייה הרבה שמהווה שוק צרכני למוצרים טכנולוגים וכוח אדם מדעי טכנולוגי. ארה"ב נמצאת במקום ראשון מבחינת יצוא של מוצרים טכנולוגיים עם זאת קיים מאזן סחר שלילי שהולך וגודל של ארה"ב עם סין .
ישראל  נמצאת במקום השלישי לאחר ארה"ב וקנדה מבחינת מספר החברות הייטק בנסד"ק .השוואה של מספר המהנדסים והמדענים מעלה שסין מייצרת 600.000 מהנדסים כל שנה לעומת 350.0000 בהודו ו 70.000 בארה"ב נתון אחר מצביע שעל כול 100.000 אנשים ישראל מייצרת 130 מהנדסים ומדענים בהשוואה ל 80 בארה"ב ו 70 ביפן .(בהשוואה בין המספרים יש לזכור שבכל ארץ יש הגדרות שונות מי נחשב מהנדס וכמובן שמספר המהנדסים צריך להימדד ביחס לאוכלוסייה).

אנו רואים שמבחינת מספר מהנדסים ומדענים במספרים מוחלטים רוב מדינות העולם נמצאות במקום נחות בהשוואה לסין  למשל. האסטרטגיה היחידה אשר תביא ליתרון תחרותי בשןק הבינלאומי היא בנייה של החדשנות בחברה.אך אין די בזה שנייצר חדשנות לשמה אלא זו צריכה להיות חדשנות תרבותית (Cultural innovation). חדשנות תרבותית  היא חדשנות אשר יוצרת ערך מוסף עבור לקוח השייך לתרבות מסוימת.  אם חדשנות לשמה מפתחת מוצרים ושירותים ולאחר מכן שואלת עבור איזה לקוחות מוצרים אלה רלוונטיים. חדשנות תרבותית היא תהליך הפוך שבו הכרה והבנה של הלקוח תרבותו  וצרכיו מביאה לייצור של מוצרים ושירותים אשר יהיו רלוונטיים עבורו. חדשנות תרבותית היא חדשנות שמוכרת .

התפקיד המרכזי של משאבי אנוש ומנהלים שעוסקים בגיוס הוא להכניס את החדשנות התרבותית לחברה.זו תביא לבנייה של  יתרון תחרותי ולהשגה אפקטיבית יותר של היעדים האסטרטגיים של החברה.חברות נדרשות למודל דינאמי שבו שינוי במציאות העסקית יביא לשינוי באסטרטגיה התחרותית ויעדי החברה וזה מצידו יעצב אסטרטגיית משאבי אנוש גלובלית אשר תתמוך בהשגת היעדים האסטרטגיים של החברה.שינוי במציאות העסקית יעצב שינוי ביעדים האסטרטגיים של החברה וזה מצידו ישפיע שוב  על אסטרטגיית משאבי האנוש וחוזר חלילה.

אסטרטגיית משאבי אנוש גלובלית אפקטיבית צריכה להתבסס על  חמשת המרכיבים הבאים:

1.גיוס מועמדים השייכים למגוון תרבויות(  team diversity).צוות בין תרבותי מגדיל את רווחיות החברה באמצעות שלושה מנועים עיקריים: יצירת חדשנות שמוכרת בגלל אינטליגנציה תרבותית ( cultural intelligence  (משותפת בין העובדים ללקוחות אשר מעצבת הבנה טובה יותר של הלקוח וצרכיו , יכולת טובה יותר לפתור בעיות, ויכולת בניית אסטרטגיות מכירה ושיווק אשר אפקטיביות בחדירה לאזורים חדשים בעולם.
הצורך בגיוס מועמדים רב תרבותיים הכרחי לגבי כל הדרגים של החברה ולא רק לגבי תפקידים מסוימים .נראה לכאורה שקל יותר להבין את הנחיצות של מנהל המכירות להיות בעל הבנה של תרבות הלקוח,צרכיו והעדפותיו אך הבנה והכרה של הלקוח הכרחית משלב המחקר והפיתוח .האם מהנדס בקומברס או אמדוקס מכיר את הלקוח וצרכיו? היכולת לפתח מוצרים חדשניים אשר רלוונטיים ללקוחות רב תרבותיים תלויה בהכרה של תרבות הלקוח וצרכיו . קיימת  חשיבות רבה  לאייש את כל התפקידים האסטרטגיים והביצועיים בחברה במועמדים רב תרבותיים.
2.בנייה של מדיניות רילוקשיין אשר אפקטיבית להשגת היעדים האסטרטגיים של החברה. קבלת ההחלטות  לגבי איוש של משרות בארץ ובחו"ל צריך להיעשות על סמך היעדים האסטרטגים של החברה.יש לשאול לגבי כל תפקיד איזה מועמדים ( לוקאליים או גלובליים ) יכולים להשיג ביצועים מעולים כמו גם להעריך את ה  ROI     שלהם. 
3. גיוס מנהלים גלובליים (מנהל גלובלי הוא מנהל בעל ניסיון בינלאומי עם עובדים ,ספקים, לקוחות רב תרבותיים) .חשוב ליצור בחברה עתודה של מנהלים אשר התנסו במגוון תפקידים במקומות שונים בעולם. מנהלים אלה בזכות הניסיון העסקי המגוון שלהם ותכונות אישיות מתאימות יאפשרו חדירה טובה יותר  לשווקים חדשים בעולם.
4.בנייה של אסטרטגיות וכלי גיוס אשר מאתרים את המועמדים שהם בעלי מאפיינים אישיותיים אשר יצליחו בתפקידם בסביבה עסקית המאופיינת בחוסר וודאות והשתנות מתמדת .מועמדים אלה צריכים להיות בעלי אינטליגנציה תרבותית ,גמישים ,פתוחים למצבים משתנים,וחדשנים . 
5. מתן קוצינג בין לאומי  לשיפור ביצועיים של מנהלים גלובליים בשוק הבינלאומי. ביצועיים בסביבה הבינלאומית יוצרת אתגרים לא פשוטים עבור המנהלים.יתר על כן מחקרים אמריקאיים מצביעים ש75%  מהמנהלים שנשלחים למקומות אחרים בעולם לא הצליחו בתפקידם וחזרו הביתה לפני תום תקופת השליחות. מתן אימון למנהלים גלובליים ישפר את הביצועיים שלהם יביא להשגת היעדים של החברה בצורה טובה יותר ויעצב הצלחה ושביעות רצון של המנהל בתפקידו.

שימוש בחמשת אסטרטגיות אלה יעצבו אסטרטגית משאבי אנוש גלובלית אשר תאפשר יצירת מוצרים ושירותים הרלוונטיים עבור קבוצות לקוחות תרבותיים בעולם ,בנייה של אסטרטגיות שיווק ומכירה הרלוונטיות ללקוחות אלה , עיצוב  אסטרטגיות ניהול חדשות אשר אפקטיביות לצוותים רב תרבותיים וכדומה. אסטרטגיה משאבי אנוש גלובלית ואפקטיבית תביא לבנייה של חדשנות תרבותית אשר תסייע להשגה של היעדים האסטרטגיים של החברה ולהצלחה כלכלית.


נאוה שלו       
נאוה שלו  היא היזמת של גלובל רילוקשיין בעלת 16 שנות ניסיון בעבודה עם חברות הייטק בישראל ובשוק הבינלאומי .האתר לחברות בכתובת 
www.globalrelocation.ca/consulting יפורסם בקרוב . למאמרים נוספים בקרו  ב http://nshalev.gblogs.co.il  לתגובות nshalev@globalrelocation.ca

 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798