חיפוש באינדקס חברות
 
חיפוש מאמרים
 
חיפוש בפורום משאבי אנוש
מאמרים וכתבות בניהול משאבי אנוש, הדרכה, תגמולים והטבות.
 
תגיות ( לחצ/י על התגית הרצויה לצפיה ברשימת מאמרים בנושא נדרש )
משאבי אנוש, הדרכה, תזונה, אינטרנט, גרפולוגיה, DIVERSITY, דיני עבודה, ניהול, ארגונומיה, Coaching, גיוס, בטיחות, מכירות, תקשורת, ניהול ישיבות, שימור עובדים, ניהול השינוי, תגמולים והטבות, גלובליזציה, חשיבה יצירתית, הטרדה מינית, הפעלות, טכנולוגיה, Balanced Scorecard, אחריות חברתית, רווחה, CRM, שירות, שיווק, איכות, Relocation, הערכת עובדים, מיתון והתייעלות, WLB, ניהול מו``מ, אסטרטגיה, NLP, אבטחה ובטחון, תקצירי תיזות, ניהול פרויקטים, ביטוח, QRM, ניהול סיכונים, מעילות, חגים, פרזנטציה, איכות הסביבה, קריירה, גישור וניהול קונפליקטים, ניהול זמן, פינה מהסרטים, מנהיגות, בריאות העובד, מיחשוב, דור ה Y, יח``צ, חיסכון בעלויות, אבחון, תדמיתנות, נגישות, מסים, שכר, התארגנות עובדים, צדק חברתי, חירום, הגיל השלישי, Talent Management, אתיקה, העסקת חרדים, קוד לבוש, פיתוח ארגוני, כלכלת המשפחה, פנסיה, פרישה, התעמרות, CQ- Cultural Intelligence‏, מיזוגים ורכישות, מנויים חדשים, Global,
מאמרים - משאבי אנוש
משאבי אנוש משאבי אנוש
מועדון הטבות ארגוני HR SHOPS
 
HR2Day רישום לניוזלטר
כניסת משתמשים רשומים
שם משתמש
סיסמה
 
 
 
 
 
20/11/2019
 
 
 
להיות הורים בשעת חרום, מס` טיפים שיעשו סדר !
חזור לרשימה
 
תאריך: 09/07/2014
כותב: המרכז לשירות פסיכולוגי שער הנגב
כתובת דוא"ל:  info@mpsy.org.il
 
הורים יקרים,
הימים האחרונים, מביאים איתם תחושת מתח ומפירים את השגרה, רבים מאיתנו נקרעים בין הצורך ללכת לעבודה והדאגה לילדים שנשארים בבית. הרצון לשמור על שקט ושגרה ומצב לאומי שאין בו כל קשר לשגרה ורגיעה. 
 
הנוכחות ההורית בחיי היומיום של הילד הופכת אותנו ההורים לדמויות מרכזיות התורמות לתחושת הביטחון ויכולת ההתמודדות של ילדינו. הוכח מחקרית הקשר החזק בין התגובות הרגשיות והעמדות של ילדים ובין העמדות, שמבטאים הוריהם כלפי אותו מצב. גילויים רגשיים חיוביים של ההורים קשורים להתמודדות חיובית של ילדיהם עם המצב. ולהבדיל, בעיתות חירום, מצוקת הורה תשפיע ישירות על מצוקת הילד. מכאן, החשיבות הרבה שיש לתגובות שלנו ההורים ולתיווך שלנו לילדים את המצב.
 
היות ואתם ההורים מהווים מקור ביטחון וכוח לילדיכם, חשוב שכל הורה ימצא את הדרך להתמודד ולהירגע, על מנת שיהיה פנוי לסייע לילדו.
 
שגרת יום קבועה מספקת מקור של ביטחון, קביעות, שליטה. בעיתות חירום מומלץ לנסות ולשמר ככל האפשר על שגרת הכללים הנהוגה בבית: ארוחות, טקסי שינה, זמני קימה ועוד.
 
בתקופות מתוחות רוב הילדים מראים צורך בנוכחות מוגברת של מבוגרים בקרבתם (רצוי הורה, אפשרי דמויות משמעותיות נוספות, כגון: סבים, דודים, מדריכים ועוד). 
 
מומלץ לאפשר לילדים לשאול ולשוחח אודות מה שראו ושמעו. חשוב להודות בקיומם של רגשות שליליים ולתת להם לגיטימציה. במקביל- לנסות להרגיע, להפחית מעוצמתן ולהחזיר תחושה של ביטחון (למשל: "המצב באמת מלחיץ, אבל במשפחה שלנו אנחנו עוזרים זה לזה להתמודד ולהתגבר על כל קושי"). 
 
כיצד לספק לילדים מידע בהתאם לגילם?
אחת החוויות הקשות במצבי לחץ זאת תחושת אובדן השליטה וחוסר האונים. אחד הגורמים המרגיעים ומחזירי תחושת השליטה הינו- מידע.
 
חשוב שנבין שאנו חיים בעידן שבו הילדים חשופים לתקשורת 24 שעות ביממה, ( גם אם אנחנו מקפידים לא לחשוף את ילדינו דיווחי חדשות,). ולכן יש חשיבות רבה למסירת מידע מצומצם אך מדויק ואמין, בהתאם לגילו של הילד. 
 
ילדים בגיל הרך (0-6): זקוקים למידע פשוט וקונקרטי עם מסרים מרגיעים: "האזעקה שומרת עלינו. היא מסמנת לנו ללכת למרחב מוגן". "אמא ואבא פה שומרים עליכם". "חיבוק של אמא/אבא עוזר להרגיש טוב יותר".
 
ילדים בגילאי בי"ס יסודי (6-11): זקוקים למידע מפורט יותר, עדיין קונקרטי תוך שילוב של דוגמאות מחיי היומיום שלהם למשל:  "זה כמו ריב, יש מריבה בין ישראל לפלסטינאים". "יש לנו צבא חזק ששומר אלינו" "יש לנו אמצעי לחימה הכי טובים, כמו כיפת ברזל ששומרת אלינו"
יש לתת להם אמירות מעודדות: "המצב ישתנה", "עברנו תקופות קשות בעבר (ההתנתקות, ירי קסאמים, עופרת יצוקה, המלחמה בצפון) והצלחנו יחד להתגבר על הקשיים". 
 
כמו כן, לתת עצות לגבי דרכי התמודדות: "מה כדאי לעשות כאשר אתה מפחד" וכדומה.
 
מתבגרים: זקוקים למידע רחב יותר המשלב אספקטים היסטוריים, פוליטיים ואתיים. על ההורים ליצור דיאלוג בו הם מזמינים את ילדיהם לתרום מתפיסותיהם ועמדותיהם לגבי המצב ולקבל מידע עובדתי שמבהיר את מלוא מורכבותו. 
 
יש להימנע מהצהרות דרמטיות וקטסטרופאליות כגון: "מדינת ישראל נמצאת כרגע בסכנה".
 
חשוב להדגיש, שתגובות הילדים, הנוער והמבוגרים לאירועים העכשווים הן תגובות נורמליות למצב לא-נורמלי. תגובות אלו חולפות בהדרגה תוך שלושה-ארבעה שבועות, כאשר לנו המבוגרים יש תפקיד מרכזי בסיוע להחלמה הטבעית של האדם וחזרתו לתיפקוד.
 
התנהגויות צפויות של ילדים במצבי לחץ:
מבוגרים וילדים הנמצאים במציאות בטחונית מתוחה, עשויים לבטא מגוון של התנהגויות לא שיגרתיות ולא אופייניות לעצמם. לרוב מדובר בתגובות נורמליות הנפוצות במצבים שאינם נורמלים או שגרתיים.
 
ילדים בגיל הרך (0-6): נסיגה התנהגותית, כגון: דיבור מתיילד, הרטבת לילה ויום, תלותיות, סיוטים, קושי בהירדמות, גמגום, הצמדות מוגזמת להורה, חשש לגשת לשירותים לבד, מיחושים גופניים. 
 
ילדים בגילאי היסודי (6-11): דאגה לביטחון האישי שלהם ושל אנשים קרובים להם, ביטויי כעס, נטייה למריבות, סיוטי לילה, רצון להישאר בקרבת ההורה, חוסר שקט, נטייה לנסיגה, הסתגרות, או דכדוך.
 
מתבגרים: תגובות דומות לאלו של מבוגרים: נוטים לחוש חרדה, קהות חושית, נטייה להכחיש או להימנע מלחשוב על מצב החירום, להיכנס לדיכאון, לריב עם בני הגיל והוריהם, ביטויי כעס ונקמה.
 
תגובות והתנהגויות מומלצות של הורים: 
ליזום פעילויות נעימות- הקראת ספרים, השמעת מוסיקה, הומור, משחקים משותפים, יצירה. 
 
למסור מידע מצומצם, אך מדויק. להדגיש מהם אמצעי הבטיחות שבני המשפחה נוקטים, לצמצם צפייה בחדשות, לתווך מידע קשה לצפייה או הבנה, לתכנן פעילויות עתידיות כדי לייצר אופטימיות ותקווה.
 
לעודד שיח על רגשות, לעזור להימנע מהכללות, להרגיע ולהחזיר תחושת שליטה, לעודד מפגשים עם חברים בני הגיל, להפגין רגשות אהבה בצורה יצירתית. 
 
מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?
נחזור ונדגיש, שתגובות הילדים, הנוער והמבוגרים לאירועים העכשוויים הן תגובות נורמליות למצב לא-נורמלי! תגובות אלו חולפות בהדרגה תוך שלושה-ארבעה שבועות. במידה והתגובות פוגעות באופן משמעותי ביכולת הילד או ההורה לתפקד, כדאי לשקול פנייה לעזרה מקצועית. כמו-כן, במידה והתגובות נמשכות יותר ממספר שבועות, יש לשקול פנייה לגורם מקצועי.
 
בתקווה לימים של שקט,
המרכז לשרות פסיכולוגי שער הנגב,
המתמחה בטיפול בנפגעי טראומה בשדרות ושער הנגב ב10 מזה 10 שנים.
(נכתב בשותפות עם שפ"י-מחוז דרום)
ניתן לשאול שאלות בפורום www.mpsy.org.il או לפנות דרך info@mpsy.org.il
 
 
 
להוספת תגובה לחצ/י כאן      להדפסה לחצ/י כאן

תגובות:
 
פורום משאבי אנוש | המכללה למשאבי אנוש | דרושים – משאבי אנוש | משאבי אנוש | משאבי אנוש מועדון הטבות | פורום תגמולים והטבות
בניית אתרים תפנית: 054-4780798